Dag 4, 5 en 6 - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Molenaar en Neelen - WaarBenJij.nu Dag 4, 5 en 6 - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Molenaar en Neelen - WaarBenJij.nu

Dag 4, 5 en 6

12 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Graskop

Zondag 12 juli
Op de vierde dag gingen we naar de eerste camping toe, en begon ons grote avontuur met de tent. Na 5 uur gereden te hebben kwamen we aan bij Blyde Canyon. De camping deed ons verrassend veel denken aan een camping in Frankrijk, en we kregen het vakantie-met-de-tentgevoel meteen. Zelfs voor het stopcontact op onze plek hadden we de vertrouwde campingstekker nodig, die we natuurlijk niet meehadden, ondanks onze uitgebreide voorraad van verlengsnoeren en verloopjes. Toen begon de eerste uitdaging: het opzetten van de tent. Dit lukte verrassend snel en makkelijk, dus we waren snel toe aan onze heerlijke, maar volgens Floris erg pittige, curry. Na het eten werd er nog gebruik gemaakt van het bad(!) in het toiletgebouw, zeker geen standaard Afrikaanse camping dus, afgezien van de grote bewaker voor de slagboom.

Maandag 13 juli
Na de eerste nacht in onze tent goed doorgebracht te hebben, begonnen we aan een heerlijk, uitgebreid ontbijt, van eitjes verzorgd door Ronald. De koffie werd gemaakt door Nico en Pepijn. Tijdens het afwassen werd Marie-Cecile nog opgeschrikt door een moederaap met jong, zo dicht bij de natuur zaten we dus. Vervolgens vertrokken we naar het eerste uitzichtpunt van de Blyde Canyon, de Three Sisters(die volgens de parkwacht geen zussen maar gewoon onderdeel van de harem van een of ander stamhoofd waren geweest). Het uitzicht was prachtig, alleen jammer dat het zo heiig was. We kochten twee schaaltjes(één met giraf voor Denise natuurlijk) en een nijlpaardbeeldje voor Floris, en gingen door naar het tweede uitzichtpunt, de Bourke’s Luck Potholes. Het waren zeer bijzondere gaten, tot in alle hoeken en gaten vastgelegd door Ronald. We hebben ook pootje gebaad in de rivier de Treur, die inderdaad betreurend koud was. Toen gingen we naar uitkijkpunt drie, God’s Window. Het was een steile klim naar boven, maar dan stond je ook wel erg hoog. Helaas was er nog steeds mist, waardoor we jammer genoeg niet zo ver konden kijken als we op een andere dag gedaan zouden kunnen hebben.
Na de boodschappen in Graskop heeft Marie-Cecile haar eerste kilometers links gereden. Langs de weg werden velden gecontroleerd in brand gestoken. Of voor de vruchtbaarheid of om ergere branden te voorkomen. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest. Het voornamelijk veel vlees… Goed betaalbaar overigens, R 2000 (€ 140,-) voor 7 personen incl diverse flessen wijn en fooi.

Dinsdag 14 juli.
Vroeg op om de reisdag te beginnen. Tent inklappen en lopend buffet. Daarna nog een keer het tentritueel van uit- en inklappen omdat ‘iemand’ zijn mobiel in de tent had laten zitten (Nico dus…)
Even wat bijtanken dachten wij. Drie kwartier later waren de auto’s weer geheel vol getankt. Voor ons nog een raadsel, de benzinemeter stond nog bijna op vol en bij Nico kon er 85 liter bij. Bij Ronald 67 liter. Waarschijnlijk komt dit door dat de tweede tank eerst wordt gebruikt en dat de meter in de hoofdtank zit. Afijn, een beetje opletten dus. De tocht naar Pretoriuskop begon in slecht weer: zeer dichte mist en regen. Later werd het weer gelukkig beter en hebben we lekker buiten lunchen bij de poort van het Krugerpark. We zijn amper in het park en Denise gaat tegen het plafond: EEN GIRAF…. NOG EEN GIRAF HET ZIJN ER WEL DRIE.
Ook veel impala en een koedoe (een antilope soort). Bij de drinkplaats zagen we een groep nijlpaarden. Echt schitterend om te zien als zo’n nijlpaard gaapt… Verderop spot Denise zebra’s. Goed opletten want ze vallen niet op tussen de bomen. Aangekomen op de camping krijgen we vier Afrikaanse huisjes, met rieten daken. Van die ronde puntjes in een cirkel rond een grasveld. Zelf spaghetti gekookt. De kids hielpen met voorbereiden van het eten. Het smaakte goed, alles ging schoon op. Bij het restaurantje koffie gedronken, want daar was wifi. Helaas was de wifi zo traag dat we niet ons verhaal op waarbenjij.nu konden zetten. Nu dus wel, in de volgende lodge. Het reisverslag daarvan volgt nog.

• 16 Juli 2015 - 13:41

Corine:

Lieve globetrotters
    Dat zijn leuke verhalen. Wat een belevenis.
    Ik ben benieuwd naar de foto's!
    Veel plezier nog!
    X Corine

• 16 Juli 2015 - 17:10

Ronald En André:

Wat leuk om dit verslag te lezen. Jullie beleven echt een avontuur. Geweldig om er op deze manier een soort van 'erbij' te kunnen zijn. Gauw het andere verslag lezen. A bientôt!

• 16 Juli 2015 - 17:13

Ronald En André :

Kan aan mij liggen hoor, maar ik kan dag 1,2 en 3 niet vinden :-s LOL

• 18 Juli 2015 - 09:24

Zenaida:

Wat geweldig om jullie reisverslag te lezen echt super.
    Denise je droom is in vervulling gegaan ja de giraffe geweldig meid.
    Op naar het volgende verslag kijk er graag naar uit.
    Gr van ons allen

• 20 Juli 2015 - 13:26

Frels:

leuk om te lezen jullie reisverhalen, wat een avontuur, ik snap dat denise met een grote giraffenglimlach rond loopt. en ronald blij is dat je tegenwoordig geen fotorolletjes meer nodig hebt .hij kan naar hartelust schieten . vol verwachting lezen we het vdrvolg vanuit het even zo schitterende quiberon. want er gaat volgens dirk niets boven..........
    groet frels